Review Reeperbahn Festival 2020 second part.We show you more concert highlights and let professionals from the industry have their say. From pop to electro we were thrilled by the festival and the review gives us hope.
As always, I spontaneously let myself be drawn into one or the other concert. I turned off planned paths, discovered new music and had interesting conversations. My personal first conclusion is therefore: Also in 2020 Reeperbahn Festival means “enjoying music live and exchanging ideas with others”. Of course, always with check-in, check-out, mouth-and-nose protection and keeping your distance. But better than nothing. Here are my concert highlights from the Reeperbahn Festival 2020 for you.
Highlights from Rock to Pop
If you like wild beats, Koko is not to be missed. The trio from Bristol directly inspired me. Koko opened the Fritz stage at the Festival Village with their gig. After the set we were allowed to catch a short feedback. “It was fun. We had planed so many festivals this year and we are so glad to be here,” said singer Oliver Garland. The second show at Uebel & Gefährlich was also well received by the visitors. The performance is available until 16.12.20 in the ARTE Videothek.
The Hamburg-based musician lùisa is already well known far beyond Germany. This year she was able to present her upcoming new album on three stages. Beautiful Indie Pop, which is live in her arrangement. With her deep melodic voice, lùisa filled the big Spielbude as well as the little N-Joy Reeperbus at the other end of the mile.
Before I present you the other highlights of this year’s Reeperbahn Festival, I will let the professionals from the industry have their say. I have asked and captured reviews from different directions for you. The conclusion is quite positive and the difficult conditions seem to have hardly clouded the days in Hamburg. We decide not to translate the quotes from German to English. Hope you understand that it will may change the context.
The industry looks back
Miu (Artist, Germany)
“Ich bin dankbar, dass ich das erste Mal beim RBF spielen durfte und auch eine tolle Bühne hatte. Unser Auftritt war sehr viel herzlicher als ich es bei doch oft übersättigtem Festivalpublikum erwartet hätte! Dem RBF Team gebührt ein großer Dank und Kompliment, dass das Festival mit einer logistischen Meisterleistung trotzdem durchgezogen wurde – auch, wenn uns alle die Sicherheitsregeln irgendwie nerven. Ich fand es ein wichtiges Signal, dass RBF trotz Corona stattfinden zu lassen. Nichts desto trotz: ich empfinde alle Konzerte derzeit als großen Kompromiss für Künstler, Publikum und Veranstalter. Richtig unbeschwert geht da nichts und wirtschaftlich ist das alles natürlich eine Vollkatastrophe.”
Fenja Möller (Booker / Molotow Club Hamburg)
“Für uns war es eine spannende Erfahrung beim diesjährigen Reeperbahn Festival mit dabei zu sein. Die Hauptaufgabe war dieses Jahr eine komplett andere, als die Jahre zuvor. Sonst hatten wir um die 80 Bands an 4 Tagen auf 4 Bühnen bei uns. Dieses Jahr haben wir nun die SkyBar zu einem zweiten Backstage umfunktioniert, damit auftretende KünstlerInnen sich nicht begegnen und nur insgesamt 16 Bands auf 2 Floors bei uns im Haus. Die Sicherheit aller stand im Vordergrund, weshalb der Laden, sowie auch die Backstagebereiche, häufiger desinfiziert werden mussten und alle Gäste auf die Maskenpflicht hingewiesen werden mussten. Insgesamt konnte das Konzept aber gut umgesetzt werden und Gäste haben sich an die Regeln gehalten. Aus den Erfahrungen vom Reeperbahn Festival konnten wir jetzt auch einige neue Erfahrungen für zukünftige Events mitnehmen und hatten das erste Mal seit Mitte März eine Veranstaltung im Club, da das RBF ein Konzept für diesen Raum geschrieben hat, welches es vorher nicht gab.”
“Es war schön mal wieder einen Live Job zu haben und Kollegen und Musiker zu treffen. Ich hoffe, es werden noch mehr Veranstaltungen folgen bei denen weitere Lockerung durch die Erfahrungen des RBF möglich werden. Was aber auch dieses Jahr wieder auffällig war, ist das trotz der Corona Krise nichts anders läuft, als die Jahre zuvor. Es werden zu wenig lokale und nationale Bands präsentiert, was aber in Deutschland ein grundsätzliches Problem zu sein scheint. Die Musik Dienstleister Branche ist top aufgestellt, aber die Grundstrukturen und Möglichkeiten für Kreative sind jedoch immer noch unzureichend. Beginnend bei der Akzeptanz des Musiker/Künstler Seins als Beruf, bis zur Förderung durch den Staat. Kunst und Kultur wird so wenig gewertschätzt als in anderen europäischen Ländern. Aus meiner Sicht, sind Gesellschaft und Staat weiter in der Pflicht Ideen und Lösungen mit den Kulturschaffenden für die Zukunft zu erarbeiten. Durch diese Krise wurden systemische Probleme nur noch deutlicher.“
Melanie Gollin (Music journalist/ Head Of Marketing at Made Records)
„In den vergangen Jahren war ich oft als Musikjournalistin auf dem Festival. Ich beneide die Leute nicht, die diesmal in dieser Rolle unterwegs waren: Das so geliebte Konzerthopping war durch die strengen Vorschriften verständlicherweise nicht möglich, wodurch einiges an Reiz verloren ging. Ich war diesmal als Promoterin/Label Representative mit der Band KOKO da. Für die war es wunderbar, die waren ausgehungert und dankbar für die Chance, live zu spielen. Aus Label- und Promoperspektive war es für uns aber eine Verlustrechnung. Nur ein winziger Bruchteil der Musikbranchenvertreter*innen war vor
Ort, es gab zu wenig Promo-Möglichkeiten und für mich fast keinerlei Gelegenheit wichtige Kontakte zu vor allem internationalen Publisher*innen, Booker*innen etc. zu knüpfen. Für uns hat sich das vor Ort sein nicht besonders gelohnt, aber ich bin sehr froh, dass viele Leute dafür gearbeitet haben, dass ich zu dieser Erkenntnis kommen durfte – denn hätte das Reeperbahn Festival nicht stattgefunden hätten wir ihm alle nachgetrauert, so sind vielleicht viele zum Entschluss gekommen, dass es momentan einfach besser ist, die Füße still zuhalten oder eben noch radikaler umdenken müssen.“
Francesco Cetraro (Founder of GigsGuide)
“After 6 months of no travel and no live music, just the idea of coming to Hamburg for a quick visit was an absolute treat. Considering the situation, I had very low expectations for Reeperbahn Festival and I was just happy to get to see some live music. The atmosphere around the festival was indeed eerie: not a lot of people around, and all the check-ins and the social distancing were definitely a killjoy. And yet, in spite of all the odds, the artists did an amazing job and managed to connect with the audience and bring joy to our hearts. I was particularly happy to discover Blond, a really cool German band who delivered a really great show! I long for the time I get to see them again and dance under the stage!”
We hear a lot of gratitude and joy about the festival that took place in these really difficult times. But also the scepticism continues to be heard. Because we are all aware that these many concerts within four days on different stages have been a special case. It is an attempt to break new ground and to test something out. A first step, perhaps a small beginning. Many of the concerts are now available in the Reeperbahn Festival Videothek and on ARTE. But I personally think that they hardly represent the real live music experience. Because at least one of my most beautiful Reeperbahn Festival experiences is not captured on video for those at home. The performance of Icelandic Daði Freyr, which would definitely be worth seeing again. Here are my two more concert highlights for you.
From Elektro-Funk up to fresh German Pop
It is a real pity that this year’s Eurovision Song Contest did not take place. We would have already gotten the full dose of musical madness from Daði Freyr. Now only a small circle could enjoy this. The Icelander convinced me from the first beat to the last note. The interaction with his guitarist and the drummer, as well as with the audience was a real joy. The only thing that was difficult was to sit in the Mojo Club, but Daði Freyr made it a little easier for us with funny moderations. A show between comedy, concert and festival, and we’ll be back soon.
We are used to get a lot of surprise from BLOND. Accordingly, the expectations for the performance at the Reeperbahn Festival were high. We were not disappointed. We started with the “stage entrance” as a polonaise, the three costume changes (without leaving the stage) and the agile dancing. uh no pantomie artists, let us more than enjoy the show. How the trio forced us to move despite the ban on dancing, made us roar along and finally released my favourite Spinaci from an all around happy show, you can still experience at the Reeperbahn Festival Videothek.
Networking on the Reeperbahn
Personally, I am also grateful that this festival has taken place. Unfortunately, this year the online programme and thus the conference was not enough. I finally met and exchanged ideas with friends next to the stages again. People you have only heard or read about via Messenger or telephone in the past six months. Especially great was the spontaneous meeting with the Messed!Up magazine and Rene’s Redekiste. We should make the direct exchange with other magazines more regular. It was also great to finally have a chat with Lina from MonaLina Promotions about female HipHop. There is a lot going on here right now. If you still haven’t taken a look at her project 365 female MCs, you should do so now. With this recommendation I leave the Spielbudenplatz and the Reeperbahn Festival for this year. Hopefully we will see each other again next year.
You still haven’t had enough of the Reeperbahn Festival 2020? Than have a look at our Review 1. Part listen to our playliste on Spotify, follow us on Instagram, Facebook or Twitter. As you like, you can even send us a mail. We love to get in contact with you.
Fotocedits: BLOND by Tom Heinke; Miu by Adam Basedow, Melani Gollin by Cllaudia Goedke, addional pictures by MUSICSPOTS during Reeperbahn Festivals 2020
Klicken Sie auf den unteren Button, um den Inhalt von open.spotify.com zu laden.